28.1.2015

Kuinka paljon treenaan?

En ole vähään aikaan tainnut (jos koskaan) kertoa teille kuinka liikun ja ennen kaikkea kuinka paljon. (Ainakaan tätä enempää.) Ajattelin nyt hieman avata asiaa. En ole kovinkaan säännöllinen liikkuja, koska Tonilla on se vuorotyö. En pääse samoihin kellonaikoihin ja samoina päivinä harrastamaan joka viikko. Ennen joulua kävin sirkuksessa torstaisin niin, että äitini (tai siskoni) olivat vahtimassa Aislaa, jos Toni oli töissä. Sirkustelu oli mukavaa, mutta koin sen kyllä vähän raskaaksi myös, koska en tahdo olla vaivaksi ja neiti jäi aina huutamaan perään. Se ei tuntunut kivalta. Eihän me varmaan oikeesti vaivaksi oltu, kun ei ihan joka torstai tarvinnut olla hoitamassa, mutta kyllä te varmaan tiedätte mitä tarkoitan. En tykkää olla niin riippuvainen muista.


Syksyn aikana olen liikkunut säännöllisen epäsäännöllisesti varmaan 3-5t/vko. Nyt tammikuusa minulla on maanantaisin 1,5h akrobatiatreeni. Torstaisin on semmoinen voimistelukerho, hiukan päälle tunnin mittainen. Näissä käyn, mikäli Toni on vapaalla tai aamuvuorossa. Niiden lisäksi käyn ilma- ja lattia-akrobatiatunneilla, sekä satunnaisesti tankotanssimassa. Ne on semmoisia, jotka voi varata kalenterista ja käydä sen mukaan. Olen saanut osumaan niitä nyt tosi huonosti vapaisiin nähden, mutta on tullut käytyä varmaan 1krt/vko ja sen mukaan olen varannut nyt muutaman viikon eteenpäinkin.

Sitten käyn kuntosalilla noiden tueksi, kun vain missään välissä ikinä kerkeän. Usein sen jälkeen, kun Aisla on mennyt tai menossa nukkumaan. Noin 2krt/vko tulee käytyä. Sellaisina viikkoina, kun Tonilla on paljon yötöitä olen jumpannut kotona, koska en ehdi salille tai muihin jumppiin oikein ollenkaan. Kävelylenkit on poikkeuksetta tehty taaperon seurassa, niitä olen nyt aloittanut ihan lähiaikoina.

Sorit näistä tosi mageista kuvista, oli vähän kuvitusongelmia, haha :D
Eli optimaalisena viikkona tulee liikuttua jopa yli kuusi tuntia viikossa. Surkeina viikkoina taas taitaa jäädä ihan vain pariin-kolmeen tuntiin. Olen jäänyt ihan koukkuun. Ennen vihasin kaikkea muuta liikuntaa paitsi sirkustelua.. Nyt tekisin mielelläni ihan mitä vaan missä tulee hiki. Pian löydän itseni varmaan sieltä tanssitunnilta (t. rytmitajuton).

Tähän loppuun vielä tämän kuukauden liikuntakertaus, aika hyvältä näyttää, ainakin minusta! Viimeinen viikko on hiukan ennustelua, mutta eiköhn nuo tule täytettyä, kun kalenterissa lukee. Olen aika ylpeä itsestäni. Kuntosalilla olen siis saattanut tehdä myös jotain jumppia, en ole niitä eritellyt nyt.

TAMMIKUU (yhteensä hiukan päälle 25h)

Vk 1: 3 x kuntosali
Vk 2: 1 x kuntosali, 1 x akro, 1 x ilma-akro
Vk 3: 3 x kuntosali, 2 x akro, 1 x tankotanssi, 2 x kävelylenkki
Vk 4: 2 x kuntosali, 2 x akro, 2 x kävelylenkki
Vk 5: 2 x kuntosali, 1 x akro, 1 x ilma-akro, 1 x kävelylenkki

Kuinka ja kuinka paljon te liikutte?

5 kommenttia:

  1. Mulla taitaa viikon liikuntamäärä olla 5-8 tuntia keskimääräisesti, tosin mun ei tartte sovitella mun liikkumisia kenenkään kanssa yksiin millään tavalla. Lähinnä tää on mulle itelleni nyt tärkeetä, että saa vastapainoa koululle ja tietokoneella istumiselle, ja että pystyn pitämään hyvän fyysisen kunnon, kun on kropassa alkanut pieniä vikoja löytymään.

    Kuntosali, uinti, lenkkeily, joogaan pohjautuvat venyttelyt ja satunnaisesti muutkin lajit kuuluu mun harjoitteluun, esim. kahvakuulaa kotona jos ei jaksa asunnosta poistua! Heti kun nuo lumet sulaa niin pääsee taas hyppäämään pyörän selkään, se on parasta mitä tiedän metsäsamoilun lisäksi. Viikossa yleisesti hujahtaa 100 km rikki pyörällä, kun ei ole enää autoakaan. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis bähänkö oon kelaillut, että miksi en tajunnut aloittaa tätä ENNEN kuin tein lapsia :D Olisi voinut liikkua koko ajan :D Toisaalta taas on tosi jees juuri nyt, kun siitä liikunnasta saa ihan kaksinverroin irti, kun on sitä "omaa aikaa" ja toisaalta taas se liikunnan euforia :) Eli vastapainoa tämä miulekin! Eipä olisi uskonut muutama vuosi takaperin että tässä ollaan.... Hassua!

      Poista
  2. Wau - tuleepa sulle mahtavasti liikuntaa, erityisesti ottaen huomioon olosuhteet! Hauskaa löytää joku toinen, joka myös käy salilla vasta sen jälkeen kun lapsi on mennyt nukkumaan =) Minäkään en voi sitoutua mihinkään säännöllisiin liikuntaharrastuksiin (työni takia) vaan yritän ujuttaa liikuntaa aina joka väliin, mihin vain mahdollista. (http://blogit.kaksplus.fi/blogi/uraaidinruuhkavuodet/kuntoilua-anivarhain-pikkutunneilla-ja-lounastauolla/)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai niin, mun blogissa olisi sulle haaste :) http://blogit.kaksplus.fi/blogi/uraaidinruuhkavuodet/haikailuja-ja-arvontamuistutus/

      Poista
    2. Juu, saa Tonikin sitten vähän omaa iltarauhaa kotosalla, kun en ole täällä joka ilta tapittamassa :) Ja ujuttelut tuttua myös täällä päin :) Olen itsekin aika ylpeä etenkin viimeisen parin viikon liikuntamääristä! Tartun varmasti haasteesen, kunhan on sopiva hetki. Varmaan vasta ensi viikolla tosin.. :)

      Poista

Rauhaa ja rakkautta!