17.3.2015

Täytyykö lukijaa ajatella?

Tämän postauksen kirjoittamisen aikana (kyllä, monta kuukautta sitten) tuli toinenkin ajatus liittyen bloggaamiseen, jota olen miettinyt. Nimittäin postausaiheet. Kirjoittaako siitä, minkä huomaa muita kiinnostavan, vai tasan sitä juttua mitä itse tahtoo?

Usein kuulee bloggareiden toistavan sitä klisettä, että he kirjoittavat lähinnä itseään varten ja blaablaablaa. Kyllähän se varmasti paikkaansa pitää, ja voin osaksi myös itse sanoa niin, mutta minusta täytyy myös huomioida lukijat. Tietenkin lukijat valikoituvat myös sen mukaan mitä itse postaan, mutta kenen blogin sisältö sitten taas pysyisi vuodesta toiseen samana? Ei ainakaan minun. Jos kirjottaisin edelleen sitä blogia, kun tämä oli aloittaessa, niin huhuh. 


Olen paljon pohtinut mitä tänne jaan ja mitä en. Olen jättänyt ehkä ne elämän kurjimmat puolet tarkoituksella pois. Ne olivat aivan varmasti aiemmin enemmän esillä, kunnes tein sen rajauksen. Tahdon tämän olevan hyväntuulen blogi ripauksella realismia. En tahdo siis kuitenkaan pelkkää hyvää tuulta, vain rehellistä arkea optimismi-lasien läpi. Ihmisenä minulle ei semmoisia ole siunaantunut kuin kirjoittaessa. Kun saan hetken pohtia mitä sanon. Yleensä olen siis aika kova valittamaan.

Oli motiivit kirjoittamiseen mitkä tahansa, niin yleensähän tätä kuitenkin osaksi tehdään myös sen vuorovaikutuksen vuoksi. Miksi en siis huomioisi lukijat teksteilläni? Miksi väen vängällä tunkisin tänne asioita jotka kiinnostaa vain minua? Mielummin jaan sitten ne asiat jossain muualla, niiden ihmisten kanssa joita ne kiinnostaa. Toki virhelyöntejä välillä sattuu, kun en osaa oikein aina ennustaa mikä onkin kivaa ja mikä ei. Toisinaan sellainen postaus, jonka ajattelen olevan todella tylsä täytepostaus, kerääkin eniten katseluita ja kommentteja.


Vertaisin tätä samantyyppisesti kuin joitakin ystväyyssuhteita. Ei kaikille kavereille puhuta samoista asioista. Ihmisillä on eri roolit eri seurassa. Tässä blogiseurassani itselläni on myös tietynlainen roolini, johon ei liity esimerkiksi ihmissuhdekiekurani. Toisaalta taas, vaikka ne kiinnostaisikin, niin ne ei kuulu tänne. Kuten ei myöskään muut turhan henkilökohtaiset asiat.

Olen siis sitä mieltä, että minä postaan itseni, vuorovaikutuksen ja hyvän mielen vuoksi. Saan itse irti paljon enemmän, mikäli herätän keskustelua, mutta toisaalta taas tuntuu helpottavalta purkaa joitain asioita tänne. Siis ihan vain itseään varten.

Mietittekö te mikä lukijaa kiinnostaa? Pitääkö sitä miettiä?

8 kommenttia:

  1. No henk koht pidän enemmän siitä, että bloggaaja bloggaa omasta kiinnostuksestaan eikä vain lukijoiden toivossa. Välillä esim ärsyttää se, että kirjoittaja pahoittelee blogissaan sitä, ettei ole kirjoittanut vaikka pariin päivään postausta. :D Mun mielestä silloin kannattaa blogata, jos on jotain sanottavaa, ei se blogi saisi olla itsetarkoitus. Mutta tää nyt on vain mun mielipide, joku toinen voi hyvinkin fanittaa sua ja sun blogia niin, että haluaa seurata elämääs myös reaaliajassa ja lukea vaikka kaikista mielenliikkeistäs.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu siis tietenkin bloggaan omasta kiinnostuksestani, enkä vain lukijoiden toivossa, mutta tarkoitan lähinnä sitä, että mietin vähän mitä postaan. Mikä kiinnostaa lukijakuntaani. Mitä itse tahtoisin lukea ja minkä kirjoittamisesta nautin. Ja just tahtoisin välttää tuota fiilistä, että bloggaan vaan kaikesta, mikä päähän juolahtaa. Ennemmin niin, että postaukset on hiukan harkitumpia :)

      Poista
  2. Mä mietin sopivassa määrin. Lähden siitä, et blogi on mun, mä voin kirjoittaa just siitä mitä haluan ja rikkoa myös niitä rajoja joiden sisällä pitäis kirjoittaa. Mutta otan lukijat huomioon tekstisisällössä kirjoittamalla mahdollisimman monelta eri kantilta asiaa katsoen, ja monenlaisia ihmisiä kunnioittaen. Ei aina onnistu, joskus angstaa ja silloin tulee teksti aika kipakkana, mutta suurimmaksi osaksi pyrin siihen että mun blogiin on kiva tulla. Vähän mä peittelen käsillätekijä-minän tuotoksien esittelyä, jotenkin tuntuu että esim. korttiaskartelu ei kiinnosta oikein ketään, vaikka varmasti on ihmisiä jotka on siitäkin kiinnostuneita :D

    Lukijana inhoan itse eniten sitä jos bloggaaja ei vaivaudu vastaamaan kommentteihin. Siis toki ymmärrän sillointällöin unohduksen tai kiireen jonka takia vastaukset tulee viiveellä, mutta aika paljon mahtuu blogimaailmaan bloggaajia jotka ei viikkojenkaan jälkeen vastaa kommenttiin, ja siitä tulee kyllä vähän valju olo. Kommentteihin vastaaminen on ihan ykkösasia kun puhutaan lukijoiden huomioimisesta ja siksi pyrin myös itse vastaamaan kaikkiin. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis todellakin I agree! Puit todella hyvin sanoiksi, sen mitä mie tällä tekstillä yritin vähän hakea. Ja toi kommentteihin vastaaminen ärsyttää miuta myös. Tai jotenkin, jos vaikka postaa jostain keskustelua herättävästä aiheesta, niin eihän se keskustelu koskaan jatku, jos ei koskaan vastaa niihin kommenteihin. Ymmärrän, jos on suosittu ja niitä kommentteja tulee TOSI paljon, niin ei jaksa kaikkiin samankaltaisiin vastata, mutta se ärsyttää, jos ei vastaa jonkun postauksen MIHINKÄÄN kommentteihin. Tai sillain. Itse pyrin kanssa vastaamaan kaikkiin. En kylläkään heti välittömästi, mutta ainakin ennen uutta postausta :)

      Poista
  3. Pyrin kyllä, mutta olen myös huomannut, että liiallinen postauksen tarkastelu lukijan näkökulmasta tekee todella väkinäistä tekstiä. Ei sillä, että mäkään haluaisin kirjoittaa negatiivisia juttuja. Mutta yksi mun mielenkiintoni kohteista on esim. yhteiskunnallinen vaikuttaminen, eikä sitä aina voi tehdä täysin kritiikittömästi ja hymy huulilla.

    Mä olen noin puolitoista vuotta kirjoitellut tätä nykyistä blogia, ahkerasti ja vähän vähemmän ahkerasti. Koen, että siellä on ehkä kaksi sellaista postausta, jotka sisältävät vähän negatiivisiakin huomioita ympäröivästä maailmasta. Mutta siitä olen ilman muuta kanssasi samaa mieltä, että ihmissuhdekiekurat kuuluvat tosielämään (toki en voi lapsiperheen arjesta kertovassa blogissa olla kirjoittamatta lapsiperheeni elämästä) ja henkilökohtaiset asiat ovat henkilökohtaisia! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu tosiaan, ei liikaa voi ajatella sitä lukijaa, vaan täytyy pitää kiinni myös niistä omista aatoksista. Ja kyllä negatiivisia huomioita voi miun mielestä olla ja miula ainakin on, mutta semmoinen turhan päiväinen "valittaminen" on miun mielestä raivostuttavaa. Tai että siinä on ero miun silmään. :)

      Poista
  4. Alussa aattelin et kirjotan vaan itteeni varten mut eihän se enää niin oo. En tietty kirjota mitään mistä en haluu tai tykkää mut esim.toivepostauksia on kivvaa tehä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No heh, miun mielestä, ainakin mitä oon lukenut, niin sie kirjoitat just hyvässä suhteessa ajatellen lukijaa. Tai että otat lukijat huomioon, mutta et kuitenkaan mukaile itseäsi tai blogiasi sen mukaan :) Tai sellainen olo lukijana tulee.

      Poista

Rauhaa ja rakkautta!