24.3.2015

Virpomispalkkana kymmenen markkaa ja banaani!

Koko lyhyen "aikuisikäni" olen odotellut pieniä noitia meidän oven taakse palmusunnuntaina, kuten Pirkanmaalla on tapana. Ollaan asuttu Tonin kanssa viidessä yhteisessä asunnossa ennen tätä ja yhdessäkään ei ole yhtäkään vieraillut. Jokainen vuosi olen hakenut hienoimmat munat kautta maan odottelemaan pieniä trulleja, mutta EIH, EI KOSKAAN.

Tämä kaikki katkeruus juontaa juurensa kaiketi siitä, kun mennään hieman ajassa taaksepäin, omaan lapsuuteni. Silloin meillä oli tietenkin tapana kiertää niin monissa asunnoissa, kun vain jaksettiin, herkkujen  (ja rahan, myönnän) toivossa. Sitten ala-asteella, asuttiin äitini ja siskoni kanssa sellaisissa opiskelija-asunnoissa. Oltiin siskoni kanssa taatusti talojen ainoat virpojat. Kiersimme kaikki taloyhtiömme kerrostalot läpi, eli 158 asuntoa läpi (kyllä, googlasin). Muistaakseni oven meille avasi ehkä viisi asuntoa, joista kahdesta saimme palkan. Koko palmusunnuntain saldoksi meille jäi 10 markkaa ja banaani. Onneksi ei tarvinnut enää ikinä virpoa siellä. Seuraavana vuonna oltiin kaiketi jo muutettu muualle. Joo ja tiedän, että ei se palkka, vaan se hauskuus, mutta ei paljon naurattanut silloin. Kauhea vaiva puolikkaan banaanin ja viiden markan takia, joka oli minun osuuteni.

Näiden lapsuustraumojeni (ha ha ha) takia haluaisin siis itse olla se pääsiäisnoitien ja -pupujen ilahduttaja, mutta meidän ovelle he eivät ole koskaan löytäneet. Tässä nykyisessä asunnossa minulla on ollut kovat odotukset, sillä naapurustossa asuu paljon lapsiperheitä. Nyt kuitenkin tajusin, että olen TÖISSÄ silloin. Voi helkkari. Ei ole koskaan onni myötä. Harmittaa niin paljon! 

Aisla pääsee kuitenkin sunnuntaina näillä näkymin virpomaan Tonin ja minun siskoni kanssa. Harmittaa myös niin paljon, että en pääse stailaamaan minun pikkuistani ja näkemään virpomista. Yhyy. Toivottavasti naapurit on varautuneet muutenkin kuin markoilla ja banaaneilla. 

Nämä kuuset kuvaavat synkkää pääsiäisfiilistäni, kun en pääse näkemään pikkunoitia. Joo joo, ens kerralla saatte kunnollisia kuvia ja sitten sunnuntain jälkeen varmaan myös pääsiäisnoitakuvan!
Milloin teillä virvotaan ja minkä ikäisiä virpojia teiltä löytyy?

4 kommenttia:

  1. Mäkin oon jokaisessa asunnossa odottanut virpojia!! :D Ikinä ei oo käyny, hmh. Muistan ku ite lapsena sai usein mandariineja kolikoiden, suklaan ja karkin lisäksi :D Käytiin kans aina ihan pokkana virpomassa kiskoilla ym. ja aina sieltäkin annettiin karkkia.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No siis oon miettinyt kanssa, että eikö nykyään käydä vieraiden ovilla ollenkaan? Käydäänkö vain tutuilla? :o Siis kun ei ole näkynyt! Mekin käytiin Siwassa ainakin joskus muistaakseni :D Olin silloin varmaan jo seiskalla.. Vähä ahne :D

      Poista
  2. Virpomisreissullani päädyin kerran erään vähän maistissa olevan pariskunnan kotiin, juomaan lämmintä kaakaota ja katsomaan valokuvia kameleista. Isä oli aikasta hermona kun kuuli missä olin ollut ja siihen loppuivat minun virvontareissuni. Ehkäpä vanhemmat eivät enää uskalla päästää lapsia keskenään virpomaan?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No hui, varmaan pelottavaa tuollainen vanhempien näkökulmasta. Sitä miekin just vähän ajattelin, että onko tosiaan maailma nykyisin niin paha, että lapsia ei voi päästää virpomaan keskenään edes porukassa. Kurjaa, jos se on se syy. Toivottavasti meille tulisi kuitenkin sunnuntaina naapurit edes, kun vähän villiinnyin karkkikaupassa :D

      Poista

Rauhaa ja rakkautta!