21.6.2015

Cityjuhannus luonnossa

Juhannusaaton suunnitelmat meillä muuttui yllättäen ja lopulta päädyttiin hiukan ajelemaan autolla meidän vanhojen asuntojen läheisyydessä. Käytiin ABC:lla kahvilla ja leikkimässä. Illalla kun sade lakkasi, niin käytiin vielä heittelemässä kiviä rannalla ja ihailemassa aurinkoa, joka tuli esiin. Minulla ei ollut kameraa mukana koko päivänä, mutta Instagramiin lisäilin muutamia kuvia.

Juhannuspäivän tunnelmat olikin sitten hiukan toisenlaiset. Haluttiin säitä uhmaten lähteä retkelle Viikinsaareen. Ihan vaan jo senkin takia, koska siellä oli kesällä ehdittävä käymään ja nyt oli aikaa. Saatiin myös meidän ihanat ystävät mukaan!

Viikinsaari on siis tuommoinen saari, joka on Tampereella Pyhäjärvessä. Saaressa on mm. luontopolku, grillauspaikka, ravintola, uimaranta, leikkipuisto ja minigolfia. Sinne pääsee laivalla, joka lähtee Laukontorilta. Tämä ei ole mikään yhteistyö sitten, vaan ihan aidon oikeasti tuo on mielestäni kiva retkikohde monen ikäiselle, niin haluan sen jakaa. Meidän poppoolle oli juurikin passeli retkikohde!

Retki alkoi laivareissulla, joka ei ihan ollut Aislan mieleen, vaan hän olisi halunnut koko ajan "pois". Toinen reissumme taaperoista onneksi viihtyi paremmin. Hiukan kauhistuttaa, kun tiistaina mennään risteilylle, että mitäs tyttö siitä tykkää, hehheh. Oltiin melkein koko matka kannella katsomassa maisemia. Ihanalta tuntui päästä vesille, vaikkakin vain näin vähän, mutta se jotenkin kuuluu juhannukseen.

Perille päästyämme kävelimme heti kohti grillikatosta, koska olimmehan kantaneet aivan järjettömän määrän ruokaa mukanamme. Oli kasvisvartaita, -nakkeja kahta eri laatua, porkkanalättyjä, marinoitua kesäkurpitsaa sekä aura-herkkusieniä. Nam! En tietenkään grillaustohinoissani tajunnut kuvata kuin vasta jämiä, joten saatte vain kuvitella meidän herkut.

Nuotiopaikalla oli toinen seurue vielä meidän saapuessa sinne. Sellainen hiukan aikuisempi, joille aikuisten juhannusjuoma maistui, mutta onneksi saimme suht rauhassa kuitenkin olla. Saarellehan ei oikeastaan omia alkoholijuomia saisi tuoda. Tämä porukka kuitenkin häipyi ennen meitä ja saimme lopun aikaa olla ihan keskenämme. Se on kaiketi aika harvinaista suositussa kesäkohteessa.

Grillailtiin, syötiin, juotiin ja nautittiin luonnon fiiliksestä, kun ei edes auton äänet kuuluneet. Linnunlaulut vain. Tätä pitäisi harrastaa useammin.

Syömisen jälkeen haimme ravintolasta kahvia ja teetä ja mentiin leikkipuistoon. Taaperoiden mieleen tuntui olevan erityisesti merirosvolaiva, juna ja leikkimökki. Pitkä hetki meillä menikin leikkiessä. Yhden laivan annettiin mennä ohikin, että saadaan ihan rauhassa olla, siksi hieman myöhäinen oli meidän poistumisajankohta.

Saattoi meillä pientä panikointiakin olla laivojen aikataulujen suhteen. Sunnuntaisin viimeinen laiva lähtee nimittäin klo 19.30. (Eli juuri se laiva, jonka me annoimme mennä ohi.) Ei oltu aivan varmoja kulkeeko pyhänä sama vuoro kuin sunnuntaisin, mutta ei onneksi näin ollut, vaan päästiin pois saaresta, heh.

Viikinsaari on kyllä ihan äärettömän kaunis paikka. Nyt vielä jotenkin luonto tuntui olevan niin voimissaan, kun on satanut niin paljon. Kaikkialla oli vehreää ja kaunista. Leppoista.

Oli kyllä niin hyvä idea lähteä tuonne juhannuspäiväksi. Aattona siellä olisi ollut ohjelmaakin, saunomista ja juhannustanssit. joten myös aika paljon enemmän ihmisiä. Nyt saatiin olla niin omissa oloissamme. Ehkä tästä tulee meille juhannusperinne, sillä retkikumppanit tykkäsivät kuulemma myös.

Kotimatkalla laivalla oli jo hieman väsynyt meininki meidän pikkumatkustajan osalta, kun hän oli skipannut päiväunet aiemmin, mutta onneksi laivamatka ei kestänyt kuin 15 minuuttia. Siitä sitten autoon, kotiin ja petiin! Nukuttiin muuten tänään ihan superpitkään. Puoli kymmenen noustiin hitaasti ja syötiin aamupalaa pitkän kaavan mukaan. Isi olikin töissä jo silloin.

Tänään vielä pakataan ja lähdetään Tonin vanhempien luo. Sieltä sitten jatketaan risteilemään ihan vain meidän perheen kesken. Siitäkin tulee varmasti ainutlaatuinen retki, ainakin jos taapero on yhtä iloinen isommasta laivasta, kuin oli tuosta pienestä! Haha!.

Onko teillä jotain supervinkkejä laivareissulle lapsen kanssa, joita en tajua ajatella?

1. Cityjuhannus lunnossa näytti oikein kivalle tällaisen mökkinörtin silmin! :)

1. No oli kyllä todella mainio juhannus :) Mökkeily oliskin ihanaa!

2. Teidän retkireissu kuulosti oikein kivalta. Retkeily on vaan niin kivaa! :)