28.11.2015

Koko perheen joulukalenteri

Minä en ole oikein tuosta joulusta perustanut ennen Aislan tuloa, mutta nyt olen villiintynyt ihan täysin. Kahtena kesänä olen saanut noukkia pisteleviä kuusenneulasia matosta, kun kukaan ei ole jaksanut pitää sitä vesissään joulun aikaan, vaikka joka vuosi olen vannonut että kuustahan meille ei tule. Hehhe. Joo ja viime jouluna menin vielä joulukoristelemaan kodin, hoho. Ei yhtään minun tapaistani. Jotenkin vain kun lapsi ja innostus ja ensimmäinen joulu ja toinen joulu ja nyt vielä kolmaskin! Ja tästähän tulee kaikista jouluista paras, koska lapsi jo ymmärtää niiden minun koristeiden päälle (joita en muuten varmasti ole laittamassa tällä kertaa, koska viimeksi taisin repiä viimeiset pois kesäkuussa, jos silloinkaan). 



Joulukalenteri on kuitenkin sydämen asia tänäkin vuonna, sillä viime vuonna alkoi jo hieno perinne koko perheen joulukalenteristamme. Käytännössä asia tarkoittaa sitä, että pikku paketteja ei askarrella vain perheen pienimmäiselle, vaan meille kaikille. Minä askartelen Aislalle, Toni minulle ja minä ja Aisla yhdessä Tonille. Sitten ne laitetaan joka ilta jonnekin yhteiseen paikkaan, josta sitten aamulla saa taapero ne löytää ja voimme yhdessä avata kaikkien pikkupaketit.


Viime vuonna, kun meillä oli tällainen samanlainen kalenterisysteemin, koin sen sellaisena joulunajan yhteisenä lämpiämänä juttuna. Joulu kun on sitä sellaista perheaikaa, lämpöä ja rakkautta. Tämä on sellainen pieni esivalmistelu tunnelman luomiseen. Tämä pieni 10 minuuttiakin läsnäoloa perheen kanssa päivittäin yhdistää ihan tosissaan mielestäni. Kenelläkään ei ole kännykkää kädessä, vaan katsellaan niitä toisen ilahtuneita katseita, kun hän kaivelee sen saman teepussin kuin kaksi päivää aiemminkin samasta kalenterista. Ei sillä ole mitään väliä mitä siellä sisällä on, vaan sillä, että on ajatellut sitä toista. Ja nimenomaan yhteisöllisyyttä luo myös sellainen prosessi, kun sitä kalenteria yhdessä Aislan kanssa puuhaillaan. (Toni on myös aika laiska kukkien tuoja, niin nuo 24 pientä lahjaa, joissa hän on joutunut ajattelemaan vain minua korvaa aika monta kukkapuskaa.)



Sellainen on meidän koko perheen kalenteri. Lisäksi löytyy myös megahieno Frozen-aiheinen kalenteri valoilla  ja suklaalla sekä Fazerin kalenteri meille aikuisille, omnomnom. Minun äiti osti. 

Millaisia kalentereja teillä on? Onko perheen aikuisilla kalenterit? Herkkuja vai jotakin muuta?

2 kommenttia:

  1. Mulla ja pojalla on omat suklaakalenterit ja toissapäivänä keksin askarrella meille aikuisille oman kalenterin, joka päivälle jotain yhteistä tekemistä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaaa näin semmosiia jossain, aika ihania! Meille kävis niin että jouluna olis jo räjähdystila, kun oltais oltu niin paljon yhdessä.. Hhahaha :D

      Poista

Rauhaa ja rakkautta!