7.5.2016

Vegaaniksi?

Viettelin eräänä vuonna vegaanisen lokakuun, kun Docventureksen lihaton lokakuu -haaste oli meneillään ja tahdoin osallistua (siitä täällä). Lihattomasti kun elää päivästä toiseen, niin voisi olla huijausta osallistua ilman mitään muutosta, joten päätin olla vegaani kuukauden verran. Kuukausi oli opettavainen ja valaiseva. Ajattelin hyvin pitkään sen jälkeen, että juustoa!! en tahdo olla vegaani, sillä se on niin hankalaa ja olen valmis kestämään nämä eettiset pulmani, joita mielessäni usein kannan. Ja näin on ollutkin ja tavallaan on edelleen.

Kumminkin. Olen nyt lähiaikoina alkanut fiilistelemään enemmän näitä vegaanihommia ja pohtimaan, että josko sitä taas jonkun pätkän edes olisi itsekin. Tonille kun kerroin, niin vastaus oli, että "ei kai sinustakin tule nyt sellaista muotivegaania?". No niin. Onhan tämä asia nyt tuntunut olevan täällä somessa ja muualla aika pinnalla, mutta minusta se ei ole huono juttu ollenkaan. Päin vastoin, ihanaa jos ihmiset ajattelee. Uskon myös, että Tonin epäilyksissä on jotakin perää, sillä jos päivät pitkät katselen somessa kaikkia vegaanihommia, niin kai se nyt vähän mieleen ja ajatuksiin vaikuttaa. Olen muutenkin usein aika myytävissä.


Aionkin heti maanantaina aloittaa vegaanisen kokeilujaksoni. En ennalta nyt määrittele sen pituutta tai aio olla muutenkaan ehdoton (okei yhtä kuukautta olen miettinyt, mutta en sano sitä ääneen, että se ei sitten velvoita minua mihinkään). Tarkoitan sitä, että jätän kyllä joo maitotaloustuotteet ja kananmunan, mutta en ole heittämässä pois villaisia ja nahkaisia vaatteitani, vaan aion käyttää niitä edelleen. Ehkä jopa käytettynä ostaa. Hunaja on myös sellainen juttu, josta en ole aivan varma aionko luopua. Jos olisin true-vegaani niin totta kai luopuisin, mutta en ole ihan varma mitä uskon tästä mehiläisasiasta. Aion varmaankin syödä hunajaa siltikin.

Ajatukseni siitä, miksi tahdon syödä vegaanista ruokaa, ei ehkä pyöri kuitenkaan niin paljon eläinten ympärillä kun voisi kuvitella. Tai tavallaan pyörii. Minun mielestäni esim. lehmänmaito ei kuulu ihmiselle, kun sitä alkaa ajattelemaan, vaan vasikalle. Olen kuitenkin voinut käyttää (ja aion varmaankin vielä tämän kokeilun jälkeen käyttää) maitotaloustuotteita ja kananmunia, kun en ole ajatellut asiaa. Kuulostaapa pöllöltä näin kirjoitettuna, mutta niin se on mennyt, kun oikeasti ne vähän ällöttää minua.


No sen enempää syitä luettelematta (ymmärsitte ehkä mitä hain takaa tai sitten ette), halusin kertoa asiasta teille. Haluan varmasti kertoa asiasta teille jatkossa vielä lisääkin. Jos tämä olisi vaikka tällainen julkinen kokeilu. Voisin jakaa kokemuksiani ja reseptejä jatkossa, mutta en lupaa mitään, koska olen huono pitämään sellaisia. Katsotaan.

Houkutteleeko vegaanijutut teitä? Oletteko vegaaneja? Ajatteletteko tällaisia asioita ylipäätään?

2 kommenttia:

Rauhaa ja rakkautta!