14.11.2016

Chai tee minun tyylilläni!


Nyt kun on kylmä ja joulu jo kolkuttelee ovella, olen alkanut kaipaamaan lämmintä juotavaa. Tee on aina hyvää ja glögiäkin olen vuosien varrella oppinut juomaan, mutta siltikin yksi juoma sydämessäni on edelleen ykkösenä: mustasta teestä ja mausteista valmistettu maitopohjainen intialainen chai tee.

Valmiita chai tee sekoituksia ja kaikkia makusiirappeja olen nähnyt vaikka ja missä, mutta mikään ei voita kuitenkaan itse tehtyä vastaavaa. Moni ystävistäni ei ainakaan ole tällaista juonut, kuin ehkä satunnaisesti minun tekemänäni, joten ajattelin jakaa myös ohjeen teille. Lapsena tämä maistui minusta piparilta ja itse asiassa meidän 3-vuotiaskin pyysi josko tekisin joku toinenkin päivä, kun viimeksi keittelin. Kamalan paljoa en kyllä tahdo hänelle antaa, tuosta mustasta teestä johtuen, mutta maistuu siis pienempäänkin suuhun, hih. Ohjeet ovat suuntaa antavia, oman maun mukaan voi sitten laitella.

Ohje (n. 2 isoa kupillista):

5 dl maitoa (osa nesteestä voi olla myös vettä, mutta mitä rasvaisempaa, sen parempaa, jos olisin vegaani niin koettaisin varmaan iKaffeen)
pari-kolme palaa tuoretta inkivääriä tai sitten 1/3 tl jauhettua inkivääriä
3/4 tl jauhettua kanelia tai kanelitanko
3/4 tl kardemummaa
3 ps mustaa teetä (tai mustaa irtoteetä)
pieni ripaus mustapippuria
pieni ripaus neilikkaa
sokeria maun mukaan
(1/4 tl vaniljasokeria)

1. Kaada maidot kattilaan ja laita teepussit (tai irtotee) hautumaan joukkoon. Älä laita levyä kuumimmalle, itselläni 1-9 on käytössä 7.
2. Lisäile kaikki muut listassa olevat ainesosat ja maistele. (Lisää jotakin, joka tuntuu puuttuvan.) Kuumenna melkein kiehuvaksi, mutta muista sekoitella, ettei pala pohjaan.
3. Kaada juoma tiheän siivilän läpi mukiin. Nauti.

Tässä siis minun tapani valmistaa kyseinen juoma. Tapoja on varmasti monia, mutta tämä eniten minun mieleeni. Parastahan tulee, mitä enemmän käyttää tuoreita ja kuivattujakin isoja paloja, mutta koska en ainakaan säilytä sellaisia maustehyllyssäni, niin olen useasti tehnyt vain jauheista ja hyvää tulee. Nam!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Rauhaa ja rakkautta!