2.3.2017

Herkkupäivien parantaminen

Noin puolitoista viikkoa takaperin saavutti (taas) elämäni sen pisteen, kun totesin, että kiitos nyt riittää tämä mättäminen. Oli niin raskas ja turvonnut olo kaikesta sokerista ja rasvasta, mitä olin itseeni ahtanut. Aloin herkkujen paranteluun. Tarkoitan parantamisella sitä, että muutin runsaasti sokeria ja rasvaa sisältävät herkkuni paremmiksi vaihtoehdoiksi.

Käytännössä tämä tarkoittaa myös sitä, että aion nyt huhtikuun puoliväliin saakka olla hieman tarkempi siinä, että mitä suuhuni pistän. Voisin kutsua tätä herkku- tai karkkilakoksi, mutta sitä se ei ole. Sallin itselleni mm. raakaherkut ja leivoinkin yksi päivä sen herkullisen raakasuklaisen kakun. Kuitenkin aion pitää huolen siitä, että en syö kakkua joka päivä ja nautiskelen myös arkisista herkuista kuten smoothieista, kasviksista tai kaurapuurosta. Jotkut ei viimeisimmästä kamalasti välitä, mutta minulle se on suurinta herkkua!

Olen suuri ailahtelija näiden syömisteni suhteen, joko mätän menemään kaksin käsin tai olen oikein tiukkis, mutta nyt tavoitteeni olisi päästä irti valtavasta minua vievästä sokerikoukusta ja antaa mahdollisuuksia muille mauille. Sallin itselleni aspartaamiherkut toisinaan myös, mutta nekään eivät saa olla osa jokapäiväistä elämää. Jos elän Skyreillä ja Pepsi Maxilla, en usko, että pääsen pois makeanhimostani. Tahdon voida hyvin, tahdon tuntea sen, kun sokeri ei hallitse minua jatkuvasti.

Eipä minulla sen kummempaa missiota ole tämän asian kanssa kuin voida hyvin. Ajattelin aluksi, että en kirjoita aiheesta blogiin, jotta en kasaa itselleni turhia paineita, jos epäonnistun. Niin tai siis paineita, koska minähän EN epäonnistu, haha, olen niin voitonhimoinen, mutta en nyt ota tätä kilpailuna. Kyse ei ole siitä, että minun tarvitsisi näyttää jollekin muulle kuin vain itselleni. Tämä on tilaisuus, jolloin kannattaa sanoa vain minä minä minä

Olisi ihanaa kuulla, jos siellä lukijoissa on muita sokerikoukun kanssa kamppailevia ja otan mielelläni vinkkejä kaikista parhaimmista terveellisimmistä herkuista. Itse olen nautiskellut mieluusti taateleita & maapähkinävoita, kasvistikkuja dipillä tai ilman, paahdettuja kikherneitä, raakakakkua tai banaanista tehtyä jäätelöä. Nyt aion nämä tosiaan pitää herkkupäivän herkkuinani, kasviksia ja kikherneitä lukuun ottamatta.

Tällaista kuuluu siis minulle. Nyt kohti hyvinvoivaa ja energistä kevättä & kesää, toivottavasti!

Heippa karkit!

4 kommenttia:

  1. Mä oon ollut pienestä asti sokerihiiri. Mulla tasaantui herkkuhimot, kun lopetin kaikenlaiset herkkulakot, "kielletyt ruuat" ja typerät laihdutuskuurit. Monen vuoden syömisvaikeuksien jälkeen nykyään vihdoin oon saavuttanut sen pisteen, jossa herkkuja ei enää tee mieli 24/7, vaan ainoostaan joinain päivinä viikossa. Mulla itselleni siis auttoi se, että hoidin korvien välissä asiat kuntoon, niin ei enää tarvinut syödä herkkuja pahaan oloon. Tavallaan "normalisoin" suhteeni herkkuihin, enkä enää ajatellut niitä jonain syntinä, jota kuitenkin teki aina mieli ja sitten piti sättiä itseään kun tuli jotain herkkuja syötyä.

    Tsemppiä sulle! Tulipas tästä avautuminen. On pitänyt kommentoida blogiisi jo monta kertaa, mutta en oo uskaltanut. No, nyt uskalsin. Ihanaa viikonloppua sulle!♥

    Ps. Vinkkejä: tumma suklaa ja sorbetit! Ja ne punnitse&säästä:n suklaa/jugurttipäällysteiset pähkinät ja muut! :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, nimenomaan täytyykin hoidella asiat kuntoon korvien välissä. Miekään en niinkuin periaatteessa halua olla millään "herkuttomalla" nimenomaan ja jos nyt haluan pullan, niin en sitä estä mitenkään itseltäni, vaan ennemmin haastan itseni miettimään, että olisiko jokin toinen vaihtoehto tähän väliin kuten vaikka pala raakakakkua :) Jos olen herkutta, niin harvoin tekee edes mieli. Enemmän on niitä mielitekoja kun "sallii" itselleen sellaisen tunnesyömisen ja sitten ahdistaa ja syö kun ahdistaa. Se on vähän surullista. Kivaa, kiitos kun kommentoit <3 ja ihanaa, että olet saanut itse herkuttelut balanssiin, ehkä minäkin vielä lopullisesti jonain päivänä :) Ja tummasuklaa on kyllä ihan kunkku, tykkään kanssa! Erityisesti punaviinin kera :D

      Poista
  2. Löysinpä tänne ekaa kertaa. Äiti vm 77 on laihduttanut elonpainonsa jo varmaan moneen kertaan elämänsä aikana. Tutkijat väittää ettei sokeri koukuta, mutta rohkenen olla eri mieltä. Innostuin taas mittailemaan omia sokereita ja kas vain siellä oli koholla joten ruokavalio taas kuosiin. Kaks ekaa päivää ihan jumalatonta itkua kun toiset vetää vieressä mutakakkua ja herkkuja. Onneks löysin vaihtoehtoisen kookossokeriin jossa gi paljon matalampi, ei tarvitse kaikessa turvautua makeutusaineisiin. Muutamia päiviä kokemuksesta menee ennenkuin helpottaa. Mä syön korvaavana paljon marjoja ja hedelmiä, kermarahka Ok suurta herkkua, kun laittaa marjoja niin vain vähän tarvitsee makeutusta. Tumma suklaa (vain tosi harvat laadut kelpaa, Lidlin suklaista tykkään eniten) on myös hyvä vaihtoehto. Ja täytyy syödä kunnon ruokaa (mun kohdalla vhh) kunnolla, eli että mitään nälkävajetta ei pääse syntymään. Raakajutut on ihania, mutta omien pähkinäallergioiden vuoksi saan niistä melkein aikana oireita, suun kutiamista jne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva, että löysit! Tuollainen jojoilu minua juuri pelottaa, koska olen vähän lähtenyt sille teille ja se ei todella ole se ratkaisu. Pitää itsekin tutustua siihen kookossokeriin paremmin, en ole käyttänyt :) Miula on ongelma, kun en pysty hedelmiä oikein syömään, kuin banaania, kun olen allerginen ja mansikoille kans, mikä harmittaa. Muita marjoja ja sitä banskua kyllä vetelen :) Oon kyllä onnekas, kun en ole kaikille pähkinöille allerginen, se varmaan rajoittaa kyllä kans! Ja joo, kunnon ruoka-annokset on kyllä tärkeitä, kun alkaa heti muuten tehdä mieli makeaa!

      Poista

Rauhaa ja rakkautta!