12.7.2017

Top 10 elintarvikkeet, nam!

Törmäsin Tiinan, eli Fit Fat Maman blogissa hauskaan listaukseen, jossa hän oli listannut heidän keittiönsä TOP 10 elintarvikkeet. Meilläkin sellaisia selkeitä on, joten tahdoin ehdottomasti ottaa osaa tähän ja pistin tuumasta toimeen jo tänään ja kuvailin vähän kaapin suosikkeja. En tosin ihan kaikkia, mutta listaan tähän kuitenkin suurimman osan. Oli jännittävää nimittäin huomata, että miten tavallaan samanlaisia tuotteita on esim. Tiinan kanssa ja miten erilaisia myös. Onko teillä näitä samoja tuotteita kuin meillä?

1. Banaanit. Jos muita hedelmiä ei löydy, niin banaania. Se itse asiassa on ainoa hedelmä, jolle en ole yhtään allerginen (tuoreista). Nämä yksilöt tässä kuvassa ovat laatu Citymarket, eli ostettu eilen. Prismassa on aina tuoreemmat kasvikset ja hedelmät! No mutta siis banaani on paras, koska sillä saa helposti siirrettyä lapsenkin nälkää vaikka tunnilla, jos on tarpeellista. On myös kätsyä kun on kotona banskuja korissa, niin voi kiireessä napata matkaan mukaan. Yksi smoothieideni pääraaka-aineista myös.


2. Tomaattimurska. Ollaan tomaattimurskan suurkuluttajia Tonin kanssa. Lapselle ei ihan niin hyvin uppoa, mutta salakavalasti olen oppinut ujuttamaan sitä senkin ruokaan. Tomaattimurskasta saa niin nopeasti keittoon tai kastikkeeseen hyvän ja herkullisen pohjan, nam nam. (Itseasiassa joskus olen tehnyt itselleni keiton mikrossa, kun olen ollut kiireinen: tomaattimurskaa, mausteita, herne-maissi-paprikaa, ehkä pinaattia, papuja, oliiviöljyä ja fetaa.)



3. Herne-maissi-paprika. No tämä maistuu lapsellekin, sen lempi vihannes, hehe. No ei mutta kyllä yksi ainoista pakastevihanneksista joista tykkään ja uppoaa helposti niin ruokaan kuin salaattiinkin. Lapsi vetää mieluiten suoraan pakastimesta, kuten voitte kuvasta nähdä...


4. Oliiviöljy. Myös elintarvikkeena, me atoopikot kun laitetaan tätä ihollekin. Erityisesti lapsen lemppari iholla, kun ei kirvele kuten rasva, kuulemma... Mutta siis ruoassa myös erityisen hyvää ja maukasta, varsinkin salaateissa punaviinietikan kanssa. Sitä tosin ei saisi paistaa, että on meillä rypsiöljyäkin.. Niin ja kookosöljyä. (Tosin saatan joskus vähän paistaa oliiviöljyssäkin, hups.)


5. Tumma makaroni. Tätä on kyllä aina. Itse en ole sen niin innokas fani ja ostankin mielelläni vaikka täysjyvä fusilleja, mutta kun tuo toinen aikuinen perheessä on mukana kaupassa, niin tulee mukaan aina pussi näitä. Sentään se ei syö enää niitä vaaleita (tästä otan kaiken kunnian!).



6. Bonne-soseet eli lapsen sanoin "mangoa" ja/tai "banaanimangoa". Itse käytän rahkassa, jugurtissa, smoothieissa ja sellaisissa. Lapsi vetelee pelkällään, kun ei tykkää oikein mistään maitopohjaisista lusikoitavista asioista.


7. Maito. Tämä olisi voinut tulla jo aiemminkin. Meillähän siis kukaan ei juo maitoa eikä sitä litrakaupalla kulu, mutta kahviin on vain pakko olla (hei kahviakin on pakko olla, vaikka en sitä listannut tähän, oho!!!!!!). Muroissa käyttää myös muu perhe, jos on niitä.


8. Marjat. Apua, nyt paljastan olevani laiska enkä ole kerännyt näitä itse, vaan ostin kaupasta, mutta siis itse juon lähes päivittäin smoothieita, niin marjat sopii tällaiselle hedelmäallergiselle paremmin. Nam!



HAHAHHAH EI OO TOTTA! UNOHDIN YSIN!

9. Kahvi.

10. Pavut/linssit/kikherneet ym. Ainakin yksi tölkki/purkki jotakin tämmöistä löytyy aina, koska kuinka helppoa väsätä se tomaattikastike, kun purkista vaan vähän protskuja sinne, nam nam. Kikherneet etenkin on ihan minun ja lapsen lempparisapuskaa ja niistä saa vaikka mitä!


+ Extrana turkkilainen jugurtti ja rahka. Itse syön jälkimmäistä ja Toni ensimmäistä. Kahvi maistuu molemmille! (Ja voisin jatkaa tätä listaa vieläkin: HUNAJA! Oi hunaja!)

..Löytyikö samoja?

2 kommenttia:

  1. Banaania ja hernemaissipaprikaa meiltäkin muuten aina löytyy,ois voinu olla myös oman listan jatkona :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu ne on kyllä semmoisia kätsyjä ehdottomasti :) hemapa käy melkein kaikkiin ruokiin!

      Poista

Rauhaa ja rakkautta!